Zurück

Lennart Schalk, Prof. Dr.
Prorektor Forschung und Entwicklung
T +41 41 859 05 28
lennart.schalk@phsz.chFunktionen
- Prorektor Forschung und Entwicklung
- Leiter des Institut für Unterrichtsforschung und Fachdidaktik
- Leiter der Forschungsprofessur Fachdidaktik MINT
- Dozent für Lernpsychologie
- Mitglied im Fachkern Pädagogische Psychologie
-
Schwerpunkte
- Entwicklung von MINT- und überfachlichen Kompetenzen im Kindergarten und der Primarschule
- Konzeptwandel
- Interaktion von Sprache und Lernprozessen
- Kognitiv aktivierendes Design von Lehr-Lernsituationen
- Evaluation von Lehrmitteln und -materialien
-
Aus- und Weiterbildung
- 2018-2019: CAS Leadership und Governance an Hochschulen an der Universität Zürich
- 2007-2012: Doktoratsstudium an der ETH Zürich (Abschluss: Dr. sc. ETH)
- 2001-2007: Studium der Psychologie an der TU Berlin (Abschluss: Diplom Psychologie)
- 2000-2001: Studium der Volkwirtschaft sozialwissenschaftlicher Richtung an der Universität Potsdam
-
Berufsbiografie
- 2023-2024: Stellvertretender Rektor der PH Schwyz
- Seit 2018: Prorektor Forschung und Entwicklung an der PH Schwyz
- Seit 2018: Leiter des Institut für Unterrichtsforschung und Fachdidaktik an der PH Schwyz
- Seit 2017: Leiter der Forschungsprofessur Fachdidaktik MINT an der PH Schwyz
- 2017-2018: Oberassistent (40%) in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
- 2013-2017: Oberassistent (100%) in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
- 2012-2013: Postdoc in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
- 2009-2012: Dozent Lernpsychologie an der PH Zentralschweiz
- 2007-2012: Doktoratsstudium in der Abteilung für Lehr- und Lernforschung (Prof. Dr. Elsbeth Stern) an der ETH Zürich
- 2006: Wissenschaftliche Hilfskraft im Projekt "Die Förderung kognitiver Fähigkeiten durch Musik und Kunst" des Deutschen Ministeriums für Bildung und Forschung in Berlin
- 2005-2007: Wissenschaftliche Hilfskraft am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin
- 2004-2004: Wissenschaftliche Hilfskraft in der DFG-Emmy-Noether-Forschungsgruppe "Psycholinguistik der Negation" an der TU Berlin
- 2002: Wissenschaftliche Hilfskraft im WHO-Projekt "Health Behavior in School-aged Children (HSBC) des Robert-Koch-Instituts in Berlin
- 2002-2003: Freelancer in Jugendzentrum Moabit in Berlin: Betreuung eines Hausaufgabenclubs für GrundschülerInnen mit Migrationshintergrund
- 1999-2000: Zivildienst im Kindergarten Ellener Brok in Bremen
-
Mitgliedschaften
- American Psychological Association (APA)
- Cognitive Science Society (CSS)
- European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI)
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
- Schweizer Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (SGL)
- European Science Education Research Association (ESERA)
- Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM)
- Verband Fachdidaktik Naturwissenschaften Schweiz (DiNat)
- Swiss Science Education/Naturwissenschaftliche Bildung Schweiz (SWISE)
-
Monografien
- Schalk, L. (2011). Designing learning materials to foster transfer of principles. Doktorarbeit. Zürich: ETH Zürich.
- Schalk, L. (2007). Ist die Giraffe ein Mama-Tier? Grammatikalisches Geschlecht und induktives Schliessen bei Kindern. Diplomarbeit. Berlin: TU Berlin.
-
Herausgeberwerke
- Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H. & Schalk, L. (Eds.; 2022). Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Stuttgart: Kohlhammer. (Link)
-
Beiträge in Fachzeitschriften
- Edelsbrunner, P. A., Schumacher, R., Hänger-Surer, B., Schalk, L., & Stern, E. (2024). Preparation for future conceptual learning: Content-specific long-term effects of early physics instruction. Journal of Educational Psychology, 116(8), 1479-1499. (Link)
- Lichtenberger, A., Kokkonen, T., & Schalk, L. (2024). Learning with multiple external representations in physics: Concreteness fading versus simultaneous presentation. Journal of Research in Science Teaching, 61(9), 2258-2290. (Link)
- Thurn, C. M., Edelsbrunner, P. A., Berkowitz, M., Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2023). Questioning central assumptions of the ICAP framework. npj Science of Learning, 8, 49. (Link)
- Pfäfflin, A. & Schalk, L. (2022). Physikschulbücher unter der Lupe: Eine automatisierte Auswertung von Lehrtexten zum Thema Energie unter Einbezug von Expert*innenurteilen. Proceedings of the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken (S. 466–472). Locarno: SUPSI. (Link)
- Schwager, R. & Schalk, L. (2022). How systematic are systematic literature searches? Proceedings of the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken (S. 510-516). Locarno: SUPSI. (Link)
- Markwalder, U., Saalbach, H. & Schalk, L. (2022). Elephants are gray: Linguistic sensitivity and the use of generic utterances in pedagogical and nonpedagogical contexts. Cognitive Science, 46(7), e13173. (Link)
- Kokkonen, T., Lichtenberger, A. & Schalk, L. (2021). Concreteness fading in learning secondary school physics concepts. Learning and Instruction, 77, 101524. (Link)
- Simonsmeier, B. A., Flaig, M., Deiglmayr, A., Schalk, L. & Schneider, M. (2022). Domain-specific prior knowledge and learning: A meta-analysis. Educational Psychologist. 57(1), 31–54. (Link)
- Kokkonen, T. & Schalk, L. (2021). One instructional sequence fits all? A conceptual analysis of the applicability of concreteness fading in Mathematics, Physics, Chemistry, and Biology education. Educational Psychology Review, 33, 797–821. (Link)
- Hardy, I., Saalbach, H., Leuchter, M. & Schalk, L. (2020). Preschoolers’ induction of the concept of material kind to make predictions: The effects of comparison and linguistic labels. Frontiers in Psychology, 11, 531503. (Link)
- Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., & Renkl, A. (2020). Providing worked examples for learning multiple principles. Applied Cognitive Psychology, 34(4), 813-824. (Link)
- Kempert, S., Schalk, L., & Saalbach, H. (2019). Sprache als Werkzeug des Lernens: Ein Überblick zu den kommunikativen und kognitiven Funktionen der Sprache und deren Bedeutung für den fachlichen Wissenserwerb (Language as tool for learning: A review of the communicative and cognitive functions of language and its relevance for academic learning). Psychologie in Erziehung und Unterricht, 66, 176-195. (Link)
- Schalk, L., Edelsbrunner, P. A., Deiglmayr, A. Schumacher, R., Stern, E. (2019). Improved application of the control-of-variables as a collateral benefit of inquiry-based physics education in elementary school. Learning and Instruction, 59, 34-45. (Link)
- Schalk, L. & Stern, E. (2018). Wer erklärt eigentlich was wie? Gedanken zum Disziplinendschungel in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung . Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 36(3), 398-406. (Link)
- Schalk, L., Schumacher, R., Barth, A., & Stern, E. (2018). When problem-solving followed by instruction is superior to the traditional tell-and-practice sequence. Journal of Educational Psychology, 110(4), 596-610. (Link)
- Edelsbrunner, P. A., Schalk, L., Schumacher, R., & Stern, E. (2018). Variable control and conceptual change: A large-scale quantitative study in elementary school. Learning and Individual Differences, 66, 38-53. (Link)
- Korn, C. W., Ries, J., Schalk, L., Oganian, Y., & Saalbach, H. (2018). A hard-to-read font reduces the framing effect in a large sample. Psychonomic Bulletin & Review, 25(2), 696–703. (Link)
- Schalk, L., Saalbach, H., Grabner, R., & Stern, E. (2016). Relational quantitative reasoning in preschool predicts mathematical achievement in third grade. Journal of Numerical Cognition, 2(2), 77-90. doi:10.5964/jnc.v2i2.29 (Link)
- Goldwater, M. B. & Schalk, L. (2016). Relational categories as a bridge between cognitive and educational psychology. Psychological Bulletin, 142(7), 729-757. (Link)
- Schalk, L., Saalbach, H., & Stern, E. (2016). Approaches to foster transfer of formal principles: Which route to take? PLoS ONE, 11(2), e0148787. (Link)
- Schauber, S. & Schalk, L. (2014). Matters of detail: Does basic science content support future learning? Commentary in Medical Education, 48, 648-654. (Link)
- Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2015). Weak versus strong knowledge interdependence: A comparison of two rationales for distributing information among learners in a collaborative learning setting. Learning and Instruction, 40, 69-78. (Link)
- Belenky, D. M. & Schalk, L. (2014). The effects of idealized and grounded materials on learning, transfer, and interest: An organizing framework for categorizing external knowledge representations. Educational Psychology Review, 26, 27-50. (Link)
- Imai, M., Schalk, L., Saalbach, H., & Okada, H. (2014). All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties in German speakers. Cognitive Science, 38, 514-536. (Link)
- Deiglmayr, A. & Schalk, L. (2012). Vermittlung und Anwendung psychologischen Wissens und Handeln in der Lehrerbildung. Psychologie & Erziehung, 2, 22-27.
- Schalk, L. & Saalbach, H. (2012). Fragen stellen hilft. 4bis8 - Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 6, 6.
- Saalbach, H., Imai, M., & Schalk, L. (2012). Grammatical gender and inferences about biological properties in German-speaking children. Cognitive Science, 36, 1251-1267. (Link)
- Saalbach, H. & Schalk, L. (2011). Preschoolers' novel noun extensions: Shape in spite of knowing better. Frontiers in Psychology, 2, Article 317. (Link)
-
Beiträge in Herausgeberwerken
- Schalk, L. & Ziegler, E. (2023). Aufgaben lernwirksam sortieren: Über das Vergleichen, Kontrastieren und Verschachteln als wünschenswerte Erschwernisse. In Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H. & Schalk, L. (Eds.), Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft (S. 100-109). Stuttgart: Kohlhammer. (Link)
- Schneider, M., Grabner, R. H., Saalbach, H. & Schalk, L. (2022). Elsbeth Sterns Engagement für die empirische Lehr-Lern-Forschung, die Wissenschaftskommunikation und den wissenschaftlichen Nachwuchs. In Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H. & Schalk, L. (Eds.), Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft (S. 13-24). Stuttgart: Kohlhammer. (Link)
- Schneider, M., Grabner, R. H., Saalbach, H. & Schalk, L. (2022). Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft: Zusammenfassende Betrachtung der Anregungen für die Unterrichtspraxis. In Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H. & Schalk, L. (Eds.), Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft (S. 199-205). Stuttgart: Kohlhammer. (Link)
- Edelsbrunner, P. A., Hofer, S. I., & Schalk, L. (2021). Lernleistung bewerten: Summatives Assessment. In P. Greutmann, H. Saalbach, & E. Stern, Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer (pp. 134-167). Stuttgart: Kohlhammer.
- Hofer, S. I., & Schalk, L. (2021). Das individuelle Lernen unterstützen: Formatives Assessment. In P. Greutmann, H. Saalbach, & E. Stern (Eds.), Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer (pp. 117-133). Stuttgart: Kohlhammer.
- Greutmann, P., Hofer, S. I., & Schalk, L. (2021). Die lang-, mittel- und kurzfristige Planung schulischer Lerngelegenheiten. In P. Greutmann, H. Saalbach, & E. Stern (Eds.), Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer (pp. 53-75). Stuttgart: Kohlhammer.
- Obermaier, M., Stern, E., Schalk, L., & Schumacher, R. (2019). Lernen . In Görres Gesellschaft (Ed.), Staatslexikon (pp. 1338-1349). Freiburg: Herder.
- Ziegler, E., Schalk, L., Deiglmayr, A., & Stern, E. (2018). Kognitive Entwicklung im Jugendalter . In B. Gniewosz & P. Titzmann (Eds.), Handbuch Jugend [Handbook Adolescence] (pp. 165-183). Stuttgart: Kohlhammer.
- Stern, E., Deiglmayr, A., & Schalk, L. (2017). Intelligenz, Begabung, Talent, Expertise und Kompetenz: Einige Begriffsklärungen. In M. Hasselhorn & U. Trautwein (Eds.), Begabungen und Talent (Tests und Trends - Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (pp. 1-17). Göttingen: Hogrefe.
- Stern, E., Schalk, L., & Schumacher, R. (2016). Lernen. In J. Möller, M. Köller, & T. Riecke-Baulecke (Eds), Basiswissen Lehrerbildung (pp. 106-120). Seelze: Klett-Kallmeyer.
- Saalbach, H. & Schalk, L. (2011). Fragen stellen hilft: Die Aktivierung von Vorwissen fördert die Nutzung kategorialer Beziehungen in Wortlernaufgaben bei Kindern im Vorschulalter. In F. Vogt, M. Leuchter, A. Tettenborn, U. Hottinger, M. Jäger, & E. Wannack (Eds.), Entwicklung und Lernen junger Kinder (pp. 53-66). Münster: Waxmann.
-
Andere Publikationen
- Beck, M., Christen, R., Longhitano, M., Ruh, N., Schalk, L., Uhr, M. B. F., & Zitzler, E. (2023). «Können Sie mich hören?» Ein Leitfaden mit Anregungen für die synchrone Online-Lehre an Hochschulen. (Link)
- PHSZ Fokus: Forschen und Entwickeln – Zwischen lokalen Schulpraxis und internationalen Netzwerken (2022) verfasst durch die Abteilung F+E der PH Schwyz
- Schalk, L. (2018). Interview durch den Blog PsychEd, 21.08.2018. (Link)
- Schalk, L. & Stern, E. (2018). Gene und Umwelt. Wie gestaltet sich ihr Zusammenspiel bei der Entwicklung der Intelligenz. Psychoscope, 4, 10-13.
- Schalk, L. (2016). Digitalisieren wir uns dumm? Digitizing to stupidity? NEW-D, 5. Oktober 2016. (Link)
- Lerntipps für die Prüfungsphase. 20Minuten (S. 31), 4. Mai 2016. (Link)
- Nachhilfe für Lehrer. Tages Anzeiger, 16. November 2015. (Link)
- Mathematik lernt sich leichter, wenn man über Beispiele spricht. ETH News, 28.10.2014. (Link)
-
Vorträge
- Rütsche, B. & Schalk, L. (2024). Data Stewardship an der PH Schwyz. Ergebnisse und nächste Schritte. Poster presented at a Workshop on Data Stewardship. Zurich, Switzerland.
- Schalk, L. (2024). Discussion in the Symposium "Teaching and testing in a multilingual learning context" at the 53. DGPs Congress. Vienna, Austria.
- Beck, M., Brosi, R., Christen, R., Ruh, N., Uhr, M., Longhitano, M., Zitzler, E. & Schalk, L. (2024). Die Gestaltung von videogestütztem Hybrid- und Fernunterricht. A series of 8 posters presented at the P-8-Abschlusskonferenz for the joint project of PHSZ, PHLU and HSLU "Digitale Lehre - Digitale Präsenz - Digitales Studium". Lucerne, Switzerland.
- Thurn, C., Edelsbrunner, P., Berkowitz, M., Schalk, L., Deiglmayr, A. (2024). A model for teaching conceptual change? Six challenges regarding the ICAP framework. Talk at the EARLI SIG 3 13. International Conference on Conceptual Change of the EARLI SIG 3. Munich, Germany.
- Schalk, L. (2024). Moderation of a Workshop on "Innovation at Universities of Teacher Education" at the Tagung "Zwei Jahrzehnte hochschulische Lehrerinnen- und Lehrerbildung". Zurich, Switzerland.
- Babari, P. & Schalk, L. (2024). Does practising rational number arithmetic benefit children's conceptual understanding of rational numbers? Talk at the 6. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Kreuzlingen, Switzerland.
- Schalk, L. (2024). Discussion in the Symposium "Benefits of generative learning activities for creating lasting learning" at the 11.GEBF-Tagung. Potsdam, Germany.
- Kokkonen, T., Lichtenberger, A. & Schalk, L. (2023). Learning Faraday’s Law With Multiple External Representations in High School. Talk at the 15. ESERA Conference. Cappadocia, Turkey.
- Ockl, K., Schulz, C., Schalk, L. & Glogger-Frey, I. (2023). Open problem-solving, working on solved problems or fading to prepare for learning from instruction? Talk at the 20. Biennial EARLI Conference. Thessaloniki, Greece.
- Schalk, L., Babari, A. & Rütsche, B. (2023). Learning spurious associations from mathematics textbooks: A replication and extension study. Talk at the 20. Biennial EARLI Conference. Thessaloniki, Greece.
- Schalk, L. (2022). Visionen für die Primarschule der Zukunft. Invited talk at the Primarschulpflege Uster. Zurich, Switzerland.
- Schalk, L. (2022). Den Blick weiten: Zur Frage des fachlichen Lernens aus verschiedenen Fachdidaktiken und der Lehr- und Lernforschung. Keynote at the 1. Nachwuchs-Konferenz der Didaktik der Informatik. Morschach, Switzerland.
- Babari, P. & Schalk, L. (2022). Blocked versus Interleaved practice for rational number arithmetic: ‘‘multiplication makes bigger’’ and “division makes smaller”. Talk at the EARLI SIG 3 Conceptual Change Conference, August 2022. Zwolle, Netherlands.
- Schalk, L. (2022). “The real educational world is much more diverse and complex.” Considering the interplay of levels of explanation, methodology, and the theory-practice schism. Keynote at the SIG 6/7 (Instructional Design and Technology-Enhanced Learning and Instruction) EARLI Conference. Zollikofen, Bern.
- Schalk, L. (2022). Discussion in the Symposium "How to beneficially integrate retrieval practice into established educational activities?" at the EARLI SIG 6/7 Instructional Design / Technology-Enhanced Learning and Instruction. Zollikofen, Switzerland.
- Babari, P. & Schalk, L. (2022). Blocked vs. interleaved practice for rational number arithmetic: Which dimensions to interleave? Talk at the Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS) Conference, June 2022. Antwerp, Belgium.
- Longhitano, M., Schwager, R., Arnold, J., & Schalk, L. (2022). Beurteilung der Lernwirksamkeit von Schulexperimenten durch angehende Lehrpersonen. Talk at the DiNat Forum. Gossau, Switzerland.
- Schwager, R. & Schalk, L. (2022). How systematic are systematic literature reviews. Talk at the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Locarno, Switzerland.
- Pfäfflin, A. & Schalk, L. (2022). Physikschulbücher unter der Lupe: Eine automatisierte Auswertung von Lehrtexten zum Thema Energie unter Einbezug von Expert*innenurteilen. Talk at the 5. swissuniversities Tagung Fachdidaktiken. Locarno, Switzerland.
- Schalk, L. (2022). Kontrastieren und Vergleichen. Von basalen kognitiven Prozessen zu Unterrichtstechniken. Invited talk at the University Kassel. Kassel, Germany.
- Schalk, L. (2022). Summatives Assessment (und Formatives Assessment). Wege und Stolpersteine zu einem gemeinsamen Modell der schrittweisen Prüfungsgestaltung. [Summative and formative assessment: Approaches and pitfalls when designing exams. Invited talk at the Stiftschule Engelberg. Engelberg, Switzerland.
- Kokkonen, T., Schalk, L. & Lichtenberger, A. (2021). How to apply multiple external representations in physics education: Results from two intervention studies. Talk at the Physics Education Conference. Helsinki, Finland.
- Schwager, R. & Schalk, L. (2021). Evolutionary theory: A review of misconceptions and interventions in kindergarten and primary school. Talk at the ESERA Conference. Braga (online), Portugal.
- Schalk, L. (2021). Discussion of the Invited SIG 11 Symposium "University teacher education in times of COVID-19". Discussion at the 19. Biennial EARLI Conference. Gothenburg (online), Sweden.
- Babari, P., Cantieni, A. & Schalk, L. (2021). Long-term effects of biased distributions of rational number tasks in mathematics textbooks. Talk at the 19. Biennial EARLI Conference. Gothenburg (online), Sweden.
- Schalk, L. (2021). Zentrale Erkenntnisse der Lehr- und Lernforschung für die Naturbezogene Umweltbildung [Key findings from research on learning and instruction for environmental education]. Invited talk at the Silviva Stiftung. Olten, Switzerland.
- Longhitano, M., Schalk, L. & Zitzler, E. (2021). Guter Fern- und Hybridunterricht per Videokonferenztool: Welche Anforderungen muss das Tool erfüllen? Workshop am Open Education Day. Online, Switzerland.
- Schalk, L. (2020). The benefits of early physics instruction: Selected results from the Swiss MINT Study. Online talk at the Centre for Educational Neuroscience at University College London / Birkbeck University of London / UCL Institute of Education. London, UK.
- Deiglmayr, A., Oberholzer, Y. & Schalk, L. (2020). Moderatoren der Effektivität des "Gruppenpuzzles" für den individuellen Lernerfolg: Eine Meta-Analyse. GEBF Conference. Potsdam (cancelled), Germany.
- Schalk, L. (2020). Theoretical and empirical reasons for fostering development of scientific thinking from early on. Talk at the DiNat Conference. Geneva, Switzerland.
- Schalk, L. (2020). Discussion of the symposium "Einbindung von Schweizer Large-Scale-Assessment-Daten in den erweiterten Forschungskontext am Beispiel der Überprüfung der Grundkompetenzen (ÜGK). Discussion at the SGBF Conference. Biel (Online), Switzerland.
- Schalk, L., Deiglmayr. A., Edelsbrunner, P., Markwalder, U., Peteranderl, S., Thurn, C., Schumacher, R., & Stern, E. (2020). Spezifische und Langzeiteffekt von grundlegenden Physikunterricht in der Primarschule. Talk at the SGBF Conference. Biel (Online), Switzerland.
- Schalk, L. (2019). Investigations of the transfer potential of physics instruction in primary school: Selected results from the Swiss MINT Study. Keynote at the Physics Department of the University of Helsinki. Helsinki, Finland.
- Longhitano, M. & Schalk, L. (2019). Quality criteria of inquiry-based learning resources in primary school science education: A systematic literature review. Talk at the 3rd Educating the Educators Conference. Freiburg, Germany.
- Longhitano, M., Arnold, J. & Schalk, L. (2019). Was macht ein gutes Lernangebot aus? . Talk at the Jahrestagung Forum-NMG Didaktik. Chur, Switzerland.
- Schalk, L., Schumacher, R., & Hänger, B. (2019). Early physics instruction prepares future learning on hydrostatic pressure. Talk at the paEpsy Conference. Leipzig Germany.
- Markwalder, U. & Schalk, L. (2019). A (failed) attempt to disentangle the contributions of different language registers for early physics learning. Talk at the paEpsy Conference. Leipzig, Germany.
- Longhitano, M., Arnold, J., Schwager, R., & Schalk, L. (2019). How do teachers choose instructional material for inquiry-based science education. Talk at the ESERA Conference. Bologna, Italy.
- Kokkonen, T. & Schalk, L. (2019). Concreteness fading in learning Faraday’s law. Talk at the ESERA Conference. Bologna, Italy.
- Longhitano, M., Arnold, J., Schwager, R., & Schalk, L. (2019). Learning to evaluate instructional materials for inquiry-based education by comparing examples. Talk at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
- Schwager, R. & Schalk, L. (2019). Evolutionary theory: A review of misconceptions and interventions in kindergarten and primary school. Poster presented at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
- Babari, P. & Schalk, L. (2019). Rational number tasks in elementary school mathematics textbooks: A danger of misconceptions. Poster presented at the 18. Biennial EARLI Conference. Aachen, Germany.
- Schalk, L. (2019). Plädoyer für einen personen-spezifischen Ansatz bei der Erforschung von Lernprozessen und fachlicher Kompetenzentwicklung . Talk at the SGBF Conference. Basel, Switzerland.
- Simonsmeier, B. A., Flaig, M., Schalk, L., Deiglmayr, A., & Schneider, M. (2019). Der Einfluss von Vorwissen auf Lernen: Eine Metaanalyse . Talk at the GEBF Conference. Cologne, Germany.
- Deiglmayr, A. & Schalk, L. Lernen durch Vergleichen vs. Kontrastieren von ausgearbeiteten Lösungsbeispielen. Vortrag am 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie am 18. September an der Goethe-Universität Frankfurt, Deutschland.
- Deiglmayr, A., Oberholzer, Y., & Schalk, L. How effective is the collaborative jigsaw method for individual learning? A meta-analysis. Vortrag an der SIG 6/7 EARLI Konferenz am 23. August 2018 an der Universität Bonn, Deutschland.
- Schalk, L. Relational categories: From theory to practice. Vortrag im Cognitive Science Colloquium am 25. April 2018 an der Technischen Universität Berlin, Deutschland.
- Schalk, L. Meta-analyses in educational research: Advances and challenges. Diskutand an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Markwalder, U., Schalk, L., & Saalbach, H. The use of generic language in pedagogical and non-pedagogical contexts in a diglossic environment. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Schalk, L., Renkl, A., Roelle, J., Berthold, K., Saalbach, H., & Stern, E. Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Hahn, C., Saalbach, H., Brunner, C., Grabner, R. H., Schalk, L. Language-dependent knowledge acquisition: Mechanisms underlying language-switching costs. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Schalk, L., Stern, E., Kapur, M., Grabner, R. H., Kokkonen, T., Edelsbrunner, P., Renkl, A., Greiff, S., & McGrane, J. From neurons to nations and back again: Translating across levels of explanation in educational research. Roundtable discussion an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Schumacher, R., Edelsbrunner, P., Schalk, L., Deiglmayr, A., Stern, E. How regular elementary school teachers can boost their students' conceptual knowledge in physics. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 1. September 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Stern, E., Schalk, L., & Schumacher, R. Understanding Coulomb's law by means of inventing with contrasting cases. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 31. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Markwalder, U., Stern, E., & Schalk, L. Who speaks physics? The importance of language comptence for physics understanding. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 31. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Schumacher, R., Hänger-Surer, B., Schalk, L., & Stern, E. Prior knowledge from elementary school curricula on physics prepares for future learning. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 30. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.
- Simonsmeier, B., Flaig, M., Schalk, L., Deiglmayr, A., & Schneider, M. The influence of prior knowledge on learning and transfer: A meta-analysis. Vortrag an der 17. Biennial EARLI Conference am 30. August 2017 an der University of Tampere, Finnland.